Wat doet fruit met de huid

Het eten van fruit is een van de gezondste dingen die je voor je huid kunt doen. Toch zijn er wat vraagtekens bij fruitconsumptie omdat er studies zijn die aantonen dat fructose schadelijk is. Fruit bevat veel fructose en de conclusie bij sommige voedingsdeskundigen is dat je van fruit niet teveel moet eten. Fruit zou, door het hoge suiker gehalte, ook meer AGE vorming geven en op die manier bijdragen aan rimpelvorming. Maar is deze conclusie eigenlijk wel terecht?

Laten we eerst het effect van fructose onder de loep nemen. Wanneer geïsoleerde fructose wordt toegediend aan proefpersonen of proefdieren zijn de schadelijke effecten groot. De lever kan helemaal niet met deze vorm van suiker omgaan en de giftige dosis ligt bij 50 gram. Maar wanneer wordt onderzocht bij welke dosis fruit er een giftig effect ontstaat blijkt dat zelfs bij het eten van 20 stuks fruit per dag (200 gram fructose) er geen giftig effect ontstaat*. Dit effect ontstaat wel wanneer we bijvoorbeeld fructose-glucose siroop in nemen (frisdrank, koek en snoep). Fruit laat zelfs hele positieve effecten zien wanneer we het regelmatig toevoegen aan onze dagelijkse voeding. Zo laat een Chinese studie zien dat wanneer mensen regelmatig fruit eten ze minder kans hebben op hart en vaatziekten. Een andere studie geeft weer dat hoe meer groenten en fruit mensen eten, hoe minder kans ze hebben om te komen overlijden.

Veroudering, DNA schade en huidfuncties

Er zijn een aantal fruitsoorten die er echt uitspringen met betrekking tot hun gezondheid bevorderend effect omdat ze het DNA beschermen, ellagine zuur bevatten, AGE vorming afremmen en vitamine C bevatten. Ik bespreek onderstaand de belangrijkste redenen waarom fruit zo gezond is.

Fruit reguleert de bloedsuikerspiegel

Wanneer bosbessen of mango worden toegevoegd aan een maaltijd verlaagt de glucose piek die na een maaltijd ontstaat. Fruit bevat zelf ook suiker dus dat is zeer opmerkelijk. Eigenlijk zou de bloedsuikerspiegel juist hoger moeten worden. Meerdere onderzoeken wijzen naar een positieve rol van de phytochemicaliën in groenten en fruit bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Plantaardig voedsel lijkt hierdoor een heel positief effect te hebben op het reguleren van de bloedsuikerspiegel bij bijvoorbeeld diabetes patiënten**.

Antioxidanten, belangrijk voor de huid

Onze huid bevat antioxidanten die ons onder andere beschermen tegen zonlicht en oxidatie. Wanneer we bijvoorbeeld in de zon zitten verbruiken we de antioxidanten in onze huid. Maar ook wanneer we bijvoorbeeld alcohol drinken worden de antioxidanten in de huid ingezet om het lichaam te beschermen waardoor er een verlaging is van de hoeveelheid antioxidanten in de huid. Planten willen zich beschermen tegen de zon en tegen indringers zoals virussen, bacteriën en schimmels. Ze produceren daarvoor allerlei stoffen, waaronder antioxidanten. Wanneer wij planten eten maken we gebruik van die stoffen die voor ons werken tegen de zon en tegen indringers. Naarmate we meer plantaardige voeding eten zijn we beter beschermd en we zien dan ook minder rimpelvorming bij mensen die veel plantaardige en antioxidantrijke voeding eten***. Fruit is per definitie antioxidant-rijk. Fruitsoorten die heel veel antioxidanten bevatten zijn de rode/paarse fruitsoorten zoals bessen, bramen, aardbeien, kersen en pruimen.

Polyfenolen

Polyfenolen behoren tot de antioxidanten. Ze hebben een krachtige werking in het afremmen van vrije radicalen maar voorkomen ook deels de vorming van AGE’s in het lichaam. Je vindt ze in bijvoorbeeld appels, kersen, chocolade, thee, druiven (wijn) en bessen. Onderzoek laat zien dat polyfenolen rijke voeding positief werkt op hart en bloedvaten, alzheimer, rimpelvorming en de gezondheid van het DNA. Ouderen die bijvoorbeeld voldoende polyfenolen binnenkrijgen, hebben een daling van 30% in de kans om te overlijden.****

Elastine & Elastase

Elastine vezels worden afgebroken door het enzym elastase, dit is een natuurlijk proces maar het draagt wel bij aan rimpelvorming en verzakking van de huid. Ellaginezuur is een stof die de het enzym elastase afremt. Door elastase af te remmen blijft de huid langer mooi en is er minder rimpelvorming. Dit geldt zowel voor cosmetische producten waar ellaginezuur aan is toegevoegd als wanneer we er voldoende via de voeding van binnenkrijgen. Frambozen, bramen, aardbeien en zwarte bessen zijn erg rijk aan ellaginezuur. Druiven, blauwe bessen en cranberries bevatten er ook wat van maar minder. Andere voedingsmiddelen die ellaginezuur bevat zij bijvoorbeeld groene thee, kastanje, walnoten en pecannoten.

Fruitsoorten met een eervolle vermelding:

Avocado

Deze hartige en bijzondere vrucht is rijk aan kalium, vitamine E, foliumzuur en carotenoïden. Avocado draagt daarnaast ook bij aan de absorptie van carotenoïden uit andere groenten en fruitsoorten (zoals die uit tomaat en wortel) vanwege zijn hoge gehalte aan vet. Het vet in avocado, oliezuur (omega 9) heeft gezondheid bevorderende eigenschappen*****. Zo heeft het een cholesterol verlagend effect en stimuleert het de stofwisseling.

Bessen & roodfruit

Zeer rijk in polyfenolen. Bessen remmen de vorming van AGE’s , beschermen het DNA en verbeteren de doorbloeding en de kwaliteit van de bloedvaten. Allemaal hele belangrijke kwaliteiten voor de huid. Wanneer de kwaliteit van de haarvaten verbetert, verbetert namelijk ook de bloedtoevoer naar de huid. Ze zijn vaak ook nog rijk aan vitamine C. Onderzoek laat zien dat AGE’s in het bloed verminderen wanneer er bessen extracten aan worden toegevoegd******.

Citrus fruit

Vrouwen die meer vitamine C binnenkrijgen via de voeding, hebben minder rimpelvorming. Citrusfruit bevat naast een hoog gehalte aan vitamine C ook polyfenolen die een zeer positief effect hebben op de algehele gezondheid en de gezondheid van de huid. In een onderzoek werd er gekeken naar wat er gebeurt in de huid wanneer mensen wodka drinken. 8 minuten na het drinken van 3 shots wodka daalde de hoeveelheid antioxidanten in de huid. Maar werd de wodka met sinaasappelsap gedronken dan was dit effect minder groot. De groep die alleen wodka dronk verbrandde snel na blootstelling aan UV licht. De groep die wodka dronk met sinaasappelsap verbrandde minder snel.

Kiwi

Alhoewel er best wat mensen allergisch zijn voor kiwi laat deze vrucht in onderzoek verrassende resultaten zien. Kiwi heeft namelijk een krachtig DNA beschermend en DNA reparerend effect*******. Door een zeer hoog gehalte aan vitamine C (55 % meer dan sinaasappel) verbetert kiwi de immuun functie. Verkoudheden worden met kiwi sterk verkort en deze vrucht zorgt voor een sneller herstel.

Tomaat

We zien tomaat als een groente, maar technisch gezien is het fruit. Verschillende studies laten zien dat het eten van tomatensaus beschermt tegen de zon maar ook bijvoorbeeld tegen prostaatkanker. Vrouwen die voor 10 weken iedere dag tomatensaus aten hadden in onderzoek minder huidschade door UV licht dan vrouwen die dat niet deden en werden blootgesteld aan dezelfde hoeveelheid UV licht********.

Het eten van fruit is dus een waardevolle toevoeging aan een gezonde leefstijl en heeft meerdere positieve effecten op de gezondheid van de huid.

*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464495/

* https://nutritionfacts.org/video/if-fructose-is-bad-what-about-fruit/

* https://nutritionfacts.org/video/how-much-fruit-is-too-much/

** https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464495/

***https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/

****https://www.womenshealthmag.com/food/a19921565/polyphenols-food/

*****https://nutritionfacts.org/video/are-avocados-good-for-you/

*****http://www.orthomo.info/encyclopedie/o-encyclopedie/oliezuur/

******https://www.researchgate.net/publication/251628579_Phytochemicals_from_berries_and_grapes_inhibited_the_formation_of_advanced_glycation_end-products_by_scavenging_reactive_carbonyls

*******https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23394994

********https://nutritionfacts.org/video/preventing-skin-cancer-from-the-inside-out/

Overige bronnen:

https://www.livestrong.com/article/231490-what-fruits-are-high-in-antioxidants/

https://www.livestrong.com/article/490392-polyphenols-the-skin/

http://www.greenmedinfo.com/article/apigenin-inhibits-uva-induced-cytotoxicity-vitro-and-prevents-signs-skin-aging

https://www.womenshealthmag.com/food/a19921565/polyphenols-food/


Ontvang 1 x per maand ons leuke E-ZINE met nieuwe trainingsdata en tips!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe data 2020! 

Nieuwe trainingen in Belgie en Nederland!! Er zij nog plekken vrij.

 

Beautyfood Acadamy | beautyfoodacademy@gmail.com | +31 6 267 974 11

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle