Voeding die de huid uitdroogt en voeding die hydrateert

Kan wat je eet en drinkt je huid uitdrogen?

En kan omgekeerd voeding dan een hydraterende werking hebben op de huid? Om een antwoord te kunnen geven op deze twee vragen moeten we kijken naar wat de huid nodig heeft om gezond te kunnen zijn. Ook moeten we kijken naar de cel en wat de cel nodig heeft om gezond te kunnen zijn. Deze onderwerpen zijn een studie op zich maar we vatten de belangrijkste punten voor je samen in dit artikel.

De cel is eigenlijk een zakje water met een omhulsel: het celmembraan. Cellen bestaan voor ongeveer 70% uit water met daarin allerlei opgeloste zouten/mineralen en voedingstoffen. Cellen bevinden zich in een waterige omgeving (extracellulair vocht) en er vindt een continue uitwisseling plaats tussen de cellen en de waterige omgeving waarin de cellen zich bevinden. Er worden zo belangrijke voedingstoffen opgenomen en afvalstoffen uitgescheiden. Water is dus een essentiële factor voor het voortbestaan en de hydratatie van de cel. Maar voor een vochtrijke huid is het niet de enige belangrijke factor.

Suikers & Mineralen

Om te weten waar water heen gaat moeten we weten wat het is dat invloed uitoefent op het water. Uiteraard heeft zout deze invloed, maar suikers hebben dat ook*. Hoe meer opgeloste zouten en suikers zich in het bloed en extracellulaire vocht bevinden, hoe meer water er uit de cellen wordt getrokken en de cel letterlijk 'krimpt'. Dus wanneer we veel suiker en zout eten wordt het water letterlijk uit de cellen getrokken. Suikerrijke en zoutrijke snacks geven dan ook meer dorst.

De kwaliteit van het soort suiker of zout is heel belangrijk in dit verhaal. Geraffineerd suiker en zout zijn een enorme belasting voor ons systeem en verstoren de natuurlijke balans. Geraffineerd zout** en geraffineerde suiker*** zijn beiden giftig voor de cel. Gebruiken we echter ongeraffineerd zout (zoals Keltisch zeezout of Himalaya zout) met alle sporenelementen en mineralen er nog in, dan kan het lichaam deze mineralen gebruiken om water beter op te nemen. Het drinken van een glas water met daarin een beetje mineraalrijk zout opgelost, hydrateert heel snel en effectief.

Naast de vraag of we wel genoeg vocht binnenkrijgen is het ook belangrijk om te onderzoeken of de huid wel voldoende vocht kan vasthouden. Glycosaminoglycans (GAG's, hyaluronzuur is een GAG) binden wel tot 1000 keer hun volume aan water. GAG's nemen af met de leeftijd en door ze in het dieet toe te voegen en door producten als hyaluronzuur op de huid aan te brengen wordt een deel van dat verlies gecompenseerd. Een van de weinige bronnen van hyaluronzuur is de ouderwetse kippensoep met bot en vel (bone broth). Maar ook zoete aardappel en wortel bevatten hyaluronzuur. Groene bladgroenten dragen door het hoge gehalte aan zink en magnesium bij aan de hyaluronzuur productie. Vitamine C en magnesium zijn nodig om zelf hyaluronzuur te kunnen produceren. Of we voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen heeft zeker invloed op het vermogen van de huid om vocht vast te houden****.

De goede vetten heb je nodig

Alhoewel water en het vermogen om water op te nemen in het lichaam essentieel is voor alle processen in de cel en daarmee het lichaam, zijn de vetten die we eten en die stoffen die vetrijke beschermende lagen in de huid opbouwen net zo belangrijk voor een gehydrateerde huid. Een gezonde talgproductie en goede collageen opbouw hangen onder andere af van of we over voldoende omega 3 vetzuren beschikken of niet. En wanneer we te veel omega 6 vetzuren hebben ontstaan er overal in het lichaam inflammatoire processen die niet alleen bijdragen aan huidproblemen maar ook de processen in de celwanden van cellen verstoren.

Meerdere onderzoeken laten zien dat voeding en lifestyle invloed hebben op de samenstelling van talg, of je een vette huid hebt of niet en de hydratatie van de huid*****. Voor het uitdrogen van de huid moeten we meer kijken naar de voedingsstoffen die we nodig hebben voor de juiste functie van de huid en alle daar in werkende enzymen en co-enzymen. Zo blijkt uit onderzoek dat het toevoegen van ceramiden in de vorm van een supplement, een drastische toename van het vochtgehalte in de huid geeft*****. Ceramiden zijn vetachtige stoffen die de huidcellen bij elkaar houden en zijn nodig om vocht vast te houden in de huid en ze nemen af met de leeftijd. In de voeding vinden we ze onder andere in eieren, gierst en spinazie.

Er wordt van cafeïne en alcohol vaak gezegd dat het uitdroogt. Alcohol droogt zeker de cellen uit, maar van cafeïne is het nog niet onomstotelijk vastgesteld dat het een uitdrogende werking heeft. Mensen die regelmatig koffie drinken zijn niet minder gehydrateerd dan mensen die geen koffie drinken. Mogelijk past het lichaam zich aan deze gewoonte aan.

Voeding die onze cellen dehydrateert:

  • Alcohol

  • Geraffineerd zout en te veel zout in het algemeen

  • Suiker

  • Leefstijl met veel geraffineerde voeding

Voeding die onze cellen hydrateert:

Waterrijke voeding met daarin voldoende voedingsstoffen, mineralen en sporenelementen en wat natuurlijke suikers zoals:

  • Zelf gemaakte juice met de nadruk op groenten en een beetje fruit

  • Water met een snufje keltisch zeezout

  • Smoothie of soep bereid met natuurlijke ingrediënten

  • Hyaluronzuurrijke voeding zoals hele kippensoep met bot en vel, zoete aardappel en wortel

  • Voeding die hyaluronproductie verhoogt zoals groene bladgroenten

  • Ceramidenrijke voeding zoals gierst, ei en spinazie

  • Gezonde vetzuren zoals uit vis, avocado, kokosvet, cacaoboter, olijfolie, noten en zaden (gebruik vet wel met mate!)

Vet uit noten:

Alhoewel noten een slechte naam hebben door het hoge vetgehalte, zijn ze fantastisch voedsel voor gewichtsverlies en voor de huid. Het is alleen wel belangrijk om ze goed te bereiden. Noten willen namelijk niet ontkiemen voordat er water aanwezig is zodat de overlevingskans groter is. Ze beschermen zich tegen vroegtijdig ontkiemen met enzym blokkerende stoffen. Deze stoffen kunnen irriterend zijn en problemen geven met de vertering. Week daarom je noten daarom een paar uur of een nacht in water voor je ze gebruikt, dit verhoogt ook het gehalte aan vitaminen. Je kunt ze daarna als snack eten, toevoegen aan yoghurt of in een smoothie verwerken. Ze zorgen voor een langere verzadiging, een stabiele bloedsuikerspiegel en de vetten, vitaminen en mineralen in noten dragen bij aan een mooie huid.

Bronnen:

* http://classroom.synonym.com/effect-salt-sugar-dehydrated-cells-20371.html

** http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/dangers-of-salt/

*** http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?_r=0

**** http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895702/

***** http://www.fda.gov/ohrms/dockets/dockets/95s0316/95s-0316-rpt0240-05-Udell-vol175.pdf

***** http://www.lifeextension.com/protocols/skin-nails-hair/skin-aging/page-02

***** Principles of Orthomolecularism, auteur: R. A. S. Hemat, uitgever: urotext ( 2 juli, 2009)

#suikers #mineralen #hyaluronzuur #ceramiden #hydrateert #dehydrateert

Ontvang 1 x per maand ons leuke E-ZINE met nieuwe trainingsdata en tips!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe data 2020! 

Nieuwe trainingen in Belgie en Nederland!! Er zij nog plekken vrij.

 

Beautyfood Acadamy | beautyfoodacademy@gmail.com | +31 6 267 974 11

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle