Smaken die Verslaven

Iedere keer dat we een maaltijd eten die meer voedingsstoffen en energie kost dan dat het ons oplevert doen we een beroep op de reserves van het lichaam. Vaak voel je je dan ook moe na een 'lege' maaltijd. Geraffineerde voeding bevat te weinig vitaminen, mineralen en antioxidanten om onze cellen te beschermen. Maar het bevat wel allerlei stoffen, zoals suiker, die onze cellen beschadigen. Waarom is het zo moeilijk om er van af blijven?

Wanneer we lege voeding eten, voeding zonder voedingswaarde, zoals witbrood suiker, koek, snoep en snacks, roven we belangrijke voedingsstoffen van het lichaam. De lichaamsprocessen die ervoor nodig zijn om een dergelijke maaltijd te verwerken, kosten energie, vitaminen, mineralen en enzymen. Een keer een avondje lekker snacken is niet zo'n probleem.

Maar maak je er een gewoonte van dan versnelt lege voeding het verouderingsproces en draagt het bij aan welvaartsziekten.

Voeding wordt in de voedingsindustrie niet geproduceerd voor de gezondheidseffecten maar om verslaving te creëren bij de consument. Voedingsproducenten ontwikkelen volgens dr. David Kessler (voormalig hoofd van de Amerikaanse FDA) hun smaken zo intens dat ze de hersenen als het ware overnemen. Daarnaast wijst onderzoek uit dat voeding met een hoge glycemische index (veel suikers) het verslavingscentrum in de hersenen activeert.*

In een uitzending van de Amerikaanse zender CBS News** liep de gastheer van het programma mee met de top geurexperts van de Amerikaanse voedingsindustrie. De geur experts bevestigden in het interview unaniem dat hun werk bestaat uit het ontwikkelen van smaken die verslaven. Smaken die zo goed zijn dat mensen er geen weerstand tegen kunnen bieden en steeds opnieuw de betreffende producten willen gebruiken. Deze smaken worden gekopieerd van allerlei natuurlijke smaken en net zo lang aangepast tot ze het beoogde effect hebben. Zo worden er graag smaken gecreëerd die kort in de mond blijven zodat je al snel verlangt naar meer. Dit in tegenstelling tot natuurlijke smaken die lang in de mond blijven hangen en zo bijdragen aan een gevoel van verzadiging.

Naast het verslavende effect van chemische smaken en koolhydraatrijke maaltijden voeden we met dit soort voeding ook schimmels en slechte bacteriën.

Een overgroei van deze opportunistische organismen draagt bijvoorbeeld bij aan roodheid in de huid, rosacea, eczeem en schimmelvorming. Maar er is meer. Door een koolhydraatrijke lifestyle werkt het hormoon leptine (het verzadigingshormoon) minder goed waardoor ons verzadigingsmechanisme niet optimaal functioneert. Dit geeft logischer wijs het probleem dat je 'altijd wel kunt eten' en geen rem hebt op de hoeveelheden.

Het is even wennen wanneer je weer terug gaat naar de smaken van de natuur.

Maar je lichaam en je huid zullen je dankbaar zijn en je belonen met een lager lichaamsgewicht, minder rimpelvorming, een meer verzadigd gevoel en minder kans op welvaartsziekten. En het is makkelijker dan je denkt. Kies bijvoorbeeld eens voor spa rood met wat schijfjes groene appel en citroen in plaats van frisdrank. Maak zèlf je chai thee met zwarte thee, kaneel, kardemom, vanille, gember en een beetje honing of stevia. Kies voor gezonde smaakexplosies zoals roodfruit van de lokale fruitteler of een heerlijke frisse muntgranita met verse munt uit de tuin, citroensap, wat honing en ijsklontjes. Even blenden en klaar! De natuur heeft fantastische smaken om ons mee tevreden te stellen en je zult merken dat puur natuur uiteindelijk veel lekkerder is.

*The American Journal of Clinical Nutrition: http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/06/26/ajcn.113.064113.abstract

**CBS News: Tweaking Tastes and Creating Cravings https://www.youtube.com/watch?v=a7Wh3uq1yTc&feature=player_embedded


Ontvang 1 x per maand ons leuke E-ZINE met nieuwe trainingsdata en tips!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe data 2020! 

Nieuwe trainingen in Belgie en Nederland!! Er zij nog plekken vrij.

 

Beautyfood Acadamy | beautyfoodacademy@gmail.com | +31 6 267 974 11

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle